Skip to content

Tadyjeto.cz

Přečti a zkus

  • Domů
  • Nejčtenější
  • Ekonomické vytápění
  • Výhodné investice
  • Fitzona
  • Foto mág
  • Toggle search form

Jak začít psát knihu

Posted on 22 ledna, 202216 května, 2022 By administrator

V článku se dozvíte, jak začít psát knihu. Žádné naivní nebo subjektivní metody, žádná obecnost. Zjistěte, že psaní knihy není jen doménou umělců. Podívejte se, jak začít vydělávat psaním knih. Pusťte se do práce!

Obsah:

  • Jak začít psát knihu – formulace první věty
  • Identifikujte své publikum
  • Co napsat
  • Jak vytvářet obsah
  • Jak upravovat text
  • Jaký grafický design zvolit
  • Jak vydat knihu
  • Jak prodat knihu
  • Kde psát knihy
  • Čím vás psaní knih obohatí
  • Potřebujete k napsání knihy talent

Jak začít psát knihu – formulace první věty

Začít knihu formulací první věty se zdá být docela logické. Kniha je přece soubor mnoha vět – jedna z nich musí být první.

Někteří autoři přisuzují těmto několika slovům kouzelnou moc, která jim nakonec umožní vytvořit bestseller.
Na jiných webových stránkách se dočtete, jak správně napsat první větu. Dočtete se o metodě sněhové vločky a o tom, jak vymýšlet postavy.

Ale než se začnete zabývat složitými technikami umění psaní, prozradím vám tajemství – na tom vlastně nezáleží.

Pokud si představujete, že si někdo sedne k počítači a pod vlivem tvůrčí inspirace napíše knihu za jednu noc, mýlíte se.

Tvůrčí proces je dlouhý a složitý. Během procesu několikrát změníte koncepci a rozvržení své práce. Kromě toho je třeba řešit otázky editace, korektur a marketingu.

Ke své první větě se budete mnohokrát vracet až jí nakonec obrátíte „vzhůru nohama“.

První větou definujeme účel knihy

Základní otázka zní:

„Proč chceš napsat knihu?“

Nejčastější odpovědi jsou „získat popularitu“ nebo „vydělat peníze“. Pokud je to i vaše motivace – skvělé!

Neexistují lepší důvody pro napsání knihy než získat popularitu a zbohatnout.

Kromě toho tento motiv usnadňuje několik dalších věcí. Na rozdíl od politických, osobních a akademických cílů se můžeme zcela soustředit na to, co je v knize nejdůležitější. A nejdůležitější na knize je její čtenář.

Přesně tak! S obdivem se dívám na „50 tváří šedi“ nebo „Harryho Pottera“. Seriózní autoři využívají každé příležitosti ke kritice těchto titulů. Tvrdí, že tyto knihy nemají se skutečným uměním nic společného. O tom se dá polemizovat – ale jejich komerční úspěch nelze popřít.

Tržní hodnota těchto románů spočívá v tom, že autoři bezchybně identifikovali potřeby publika a nabídli jim uspokojení. Ukazuje se, že psaní má s marketingem společného více, než by se mohlo zdát.
V každém slovníku se dočteme, že marketing:

„…je sociální proces bla bla bla, v němž příjemci dostávají to, co potřebují…“.

To platí pro všechny produkty. Naše kniha je také „produktem“. Proto musí být jeho účelem odpovědět na potřebu čtenáře.

Na to nesmíte zapomenout, i když byste rádi napsali „umělecké dílo“. Emoce nebo estetické dojmy, které vaše dílo vyvolá, jsou také určitým druhem hodnoty a budou rovněž předmětem tržního hodnocení.

Identifikujte své publikum

Ani identifikace vašeho publika nebude nikdy úplně neúspěšná. Spotřebitelů je tolik, že určitě na něco narazíte. Problém je, že čím menší je publikum, tím těžší je ho oslovit. Zatím si s tím však nedělejte starosti. Pokud nepřizpůsobíte svou knihu svému publiku, přizpůsobíte své publikum své knize.
Otázka – máte dost odvahy to zkusit?

Co napsat

Chcete napsat román o lásce? Skvělé. Nedělejte to. Alespoň zatím ne. Největší chybou začínajících spisovatelů je opuštění nedokončeného díla.

Začít spisovatelskou kariéru beletrií je jako začít cvičit v posilovně s činkou o váze 100 kg. Takový trénink je možný, ale pro drtivou většinu lidí skončí rychlým zraněním.

Napsáním méně ambiciózní práce sice rychle nezbohatnete a nezískáte prestiž, ale získáte potřebné know-how. Úspěch je při psaní nesmírně důležitý. Jakýkoli úspěch.

Pokud napíšete jednoduchou, krátkou příručku a prodáte několik stovek výtisků, budete se na všechny otázky psaní dívat úplně jinak. Vaše další práce bude mnohem profesionálnější a vyzrálejší. Navíc uvidíte, kolik času a práce to zabere.

Než se rozhodnete napsat knihu – zkuste také splnit několik úkolů jako copywriter na svém blogu. Zjistíte, co vaše publikum zajímá. Uvidíte, jak budou reagovat na váš styl. Objevíte zajímavé niky a zjistíte, jak pracují vaši konkurenti. Kromě toho získáte peníze, které můžete později použít na propagaci.

Články, elektronické knihy, návody – to jsou díla, která vám umožní rozvíjet své řemeslo v klidu a bezpečí.
Podívejte se, jak začít vydělávat peníze psaním.

Jak vytvářet obsah

Než začnete, musíte přesně definovat, co chcete čtenáři sdělit. Co ho chcete naučit? Jaký příběh mu chcete vyprávět? Jaké emoce chcete vyvolat? Jedním slovem, potřebujete plán.

Vytvořte jednoduchý seznam, ve kterém uvedete jednotlivé prvky z pomlček. Více o vytváření plánů pro svůj text se dočtete v příspěvku Jak překonat nedostatek inspirace k psaní.

Pro výukové programy – je dobré rozdělit jednotlivé body vašeho plánu formou otázek. Vaším obsahem bude propracovaná odpověď vztahující se k popsanému tématu. Přejděte od obecného ke konkrétnímu.

Nepředpokládejte, že čtenář má podobné znalosti jako vy. Dobrý poradenský text je stejně srozumitelný a přitažlivý pro začátečníka i pokročilého čtenáře.

Pokud chcete napsat román – začněte s obecnou osnovou děje. Základní plán fikce je založen na představení profilů postav a místa děje. Autoři velmi často staví vyprávění na krizi a jejím dopadu na popisované postavy. Celek by měl vést k vyvrcholení, kde se rozhodne o osudu postav.

Při tvorbě románu musíte neustále působit na čtenářovu představivost. Při sestavování děje je užitečné rozdělit jej na jednotlivé scény. Jako autor musíte působit jako „kameraman“ a neustále upozorňovat publikum na to, čemu má věnovat pozornost.

Jakmile máte plán, můžete na něm začít pracovat. Nezáleží na tom, který prvek popíšete jako první. O soudržnost díla se budete muset starat až ve fázi úprav.

Při tvorbě obsahu se snažte co nejrychleji reagovat na potřebu čtenáře. Neztrácejte čas zdlouhavými úvody a popisy. Na získání jejich pozornosti máte jen chvilku. O konkrétních technikách pro poutavou kompozici textu si můžete přečíst také v příspěvku o tom, jak napsat článek.

Dnešní čtenář je neuvěřitelně netrpělivý. Dokáže si vybrat z nekonečného oceánu obsahu. Dokažte mu, že právě u vás najde to, co hledá. Z článku Jak napsat příběh se dozvíte více o způsobech, jak získat pozornost čtenářů.

Jak upravovat text

Jakmile máte plán rozpracovaný do uspokojivé velikosti, začněte jej upravovat. Co to znamená? Stručně řečeno, musíte se zbavit všech zbytečných prvků a zajistit čitelnost.

Editace má nejčastěji podobu klávesy tvůrčí psaní často zahrnuje použití tlačítka backspace.

Zkuste se vžít do role kritického čtenáře. Pečlivě si prostudujte svou práci. Všimli jste si v něm nějakých nepřesností? Je pořadí prezentovaného obsahu vhodné? Čte se plynule?

Udržujte si citový odstup. Představte si, že čtete text jiného autora. Zvýrazněte všechny prvky, které vás znepokojují, a začněte na nich pracovat.

Čím více času úpravám věnujete, tím lepší dílo bude. Zachytíte více překlepů, opakování a věcných chyb.
Přečtěte si, jak začít editovat, a zjistěte, co je to tvůrčí psaní.

Jaký grafický design zvolit

Kniha není jen text. Vyplatí se v něm používat grafy, mapy, fotografie atd. Záleží na jejich intenzitě a složitosti, jakou formu nakonec zvolíme.

V případě tištěných knih se věc zdá být jednoduchá. Pokud jsme připraveni investovat – jednoduše poskytneme tiskárně příslušné soubory a o to, jak to „dát dohromady“, se postarají oni.

Jiná situace je v případě e-knih vydávaných vlastním nákladem. Pokud má naše kniha hodně grafických prvků – převod do souborů kompatibilních se čtečkami Kindle může být náročný. Vyžaduje také více testů. V takové situaci bude klasické pdf fungovat mnohem lépe.

Teoreticky se s tím nemusíte potýkat sami. Mějte však na paměti, že jakákoli část práce na knize, kterou zadáte externímu dodavateli, sníží váš zisk.

Pokud chcete zcela vynechat všechny technické a vydavatelské záležitosti, musíte počítat s tím, že váš podíl na prodeji nepřesáhne 10 % velkoobchodní ceny.

Jak vydat knihu

Čím více problémů se rozhodnete řešit na vlastní pěst, tím více zisku vám zůstane v kapse. Nezapomeňte však, že organizace prodeje může mnohonásobně přesáhnout čas, který jste strávili psaním.

U elektronických knih – platformu vytvoříte jednou a můžete publikovat neomezeně dlouho. Zbavíte se také všech problémů spojených s tiskem, skladováním a fyzickým doručením knihy zákazníkovi.

K vytvoření prodejní platformy nepotřebujete odborné znalosti. K tomuto účelu si můžete založit běžný blog nebo jinou webovou stránku. V tomto příspěvku se dozvíte, jak založit blog – krok za krokem.

Můžete také využít pomoci zprostředkovatelů. Na trhu existují portály, které za provizi (obvykle kolem 10 %) zveřejní vaši e-knihu a začnou ji prodávat ve svém obchodě.

V případě klasických knih je to složitější. Vydávání knih vlastním nákladem nemá nejlepší pověst. Existuje rozšířený názor, že tuto možnost využívají lidé, které „nikdo nechtěl publikovat“. Ne vždy je to pravda.

Problém s vydáváním tištěné knihy vlastním nákladem spočívá v tom, že se kromě spisovatele musíte stát i obchodníkem. Existují však autoři, kteří dokazují, že to možné je. Dobrým příkladem je Michal Szafranski se svým průvodcem „Finanční ninja“.

Jak prodat knihu

Nestačí jen napsat skvělou knihu. Každý produkt potřebuje neustálou propagaci. Vezměte si Coca-Colu. Vždyť tento nápoj zná každý, a přesto společnost vynakládá obrovské prostředky na marketing.

V nakladatelském světě jsou vysoké prodeje nejčastěji důsledkem popularity autora, nikoli její příčinou. Nejprodávanější jsou knihy slavných osobností. Pokud tedy nejste manželka slavného fotbalisty nebo autorita v oblasti fitness tréninku, budete muset na svém prodeji tvrdě pracovat.

Nejdůležitější je, aby vaše nabídka nezůstala prázdná. Musíme se zaměřit na lidi, které téma naší knihy potenciálně zajímá. Rychle zjistíte, že to není snadný úkol. Zde se projeví všechny nedostatky, kterých jsme se mohli dopustit ve třetím kroku – identifikaci publika.

Prvním nápadem je propagace na internetu. Je to mnohem levnější řešení než reklama v jiných médiích. Můžeme použít metody PPC (pay per click), koupit sponzorované články nebo propagovat knihu pomocí sociálních médií. S trochou štěstí bude mít online propagace efekt sněhové koule a povede k trvalému nárůstu zájmu zákazníků.

Stále populárnější je také obsahový marketing – prodej pomocí obsahu. To je ideální pro propagaci knih online. Vytvářením obsahu vlastně poskytujeme čtenářům ukázkovou verzi našeho produktu. Příjemci se mohou sami přesvědčit, na jaké úrovni tvoříme. To jim usnadňuje rozhodování o nákupu.

Kde psát knihy

Jak začít psát knihu a jaký prostor pro psaní zvolit
Na stockových obrázcích (jako výše) si můžete všimnout spisovatelů, kteří pracují na své práci v nóbl kavárně uprostřed rušného davu módně oblečených lidí. To nemá mnoho společného s realitou.
Čím klidnější místo pro práci si vyberete, tím více materiálu budete moci vytvořit.

Žijeme ve světě plném rozptýlení všeho druhu. Mnoho profesionálních autorů si pro psaní vyčleňuje samostatnou místnost. Než se pustí do práce, vypnou mobilní telefon. V této místnosti je pouze starý notebook bez připojení k internetu (a někdy i psací stroj).

S procházením nabídek starožitnictví však počkejte. Nemusíte se hned stát zarytým spisovatelem. Jen si pamatujte, že když budete brát svou práci vážně, dosáhnete svých cílů rychleji – a nakonec i rychleji uspějete.
Přečtěte si, jak pravidelně psát a vydělávat peníze.

Čím vás psaní knih obohatí

Ne každá kniha se stane bestsellerem. Mnoho autorů má skutečný důvod stěžovat si na výši svých příjmů. Není divu – více než polovina Poláků nepřečetla v loňském roce jedinou knihu. A od přečtení ke koupi je ještě docela dlouhá cesta.

Velikost trhu vás neohromí. Vydání knihy navíc nemusí nutně znamenat velké finanční náklady. To má vliv na počet publikací, a tedy i na značnou konkurenci mezi autory.

To je však irelevantní. Musíte si uvědomit, že knihy se nepíší jen pro peníze. Psaní je samo o sobě neuvěřitelně rozvíjející činnost. Při práci na knize se naučíte třídit poznatky, upozornit čtenáře na nejdůležitější otázky, správně formulovat myšlenky.

Neznám člověka, který by litoval času stráveného psaním. A to i v případě, že jejich knihy nebyly finančně nijak závratně úspěšné.

Potřebujete k napsání knihy talent

Talent rozhodně nepřekáží. Všichni spisovatelé, od Andrzeje Sapkowského po Stephena Kinga, však zdůrazňují, že nejdůležitější je píle a disciplína. Žijeme v době obrovské konkurence. Může se zdát, že abyste se prosadili na trhu, musíte napsat dokonalou knihu. To není pravda.

Určitě máte k dispozici informace, za které bude někdo ochoten zaplatit. Určitě se najdou lidé, kteří váš styl ocení. Jediné, co musíte udělat, je odvážit se, začít a dotáhnout svůj projekt do konce. Hodnota knihy, kterou vytvoříte, nespočívá pouze v počtu prodaných výtisků.

Zjistěte, kolik inspirace a nápadů při psaní najdete. Až knihu dočtete, budete překvapeni, jak moc jste vyrostli. Budete na sebe prostě pyšní.

Vydělávaní psaním

Navigace pro příspěvek

Previous Post: Základní pravidla investování na akciovém trhu
Next Post: Jak funguje tepelné čerpadlo
  • bitcoinBitcoinKč609,218.580.44%
  • ethereumEthereumKč39,213.932.30%
  • tetherTetherKč21.460.20%

Nejnovější příspěvky

  • 10minutová polévka z bílých fazolí z konzervy
  • mléčná dráhaCo je to mléčná dráha
  • Co je to galaxieCo je to vlastně galaxie

Populární rubriky

  • Ekonomické vytápění
  • Fitzona
  • Foto mág
  • Internetová poradna
  • Makléř radí
  • Nejčtenější
  • Recepty pro sportovce
  • Recepty z fazolí
  • Rychle a chutně
  • Stavitel radí
  • To baví
  • Vesmír
  • Vydělávaní psaním
  • Výhodné investice
  • Vzali mě
  • Zdraví a fitness
Březen 2023
Po Út St Čt Pá So Ne
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Led    
  • DSLA ProtocolDSLA Protocol(DSLA)Kč0.078749
  • lympoLympo(LYM)Kč0.094095
  • RelevantRelevant(REL)Kč16.73
  • DYORDYOR(DYOR)Kč0.000429
  • TICOEX TokenTICOEX Token(TICO)Kč0.029172
  • bitcoinBitcoin(BTC)Kč609,218.58
  • ethereumEthereum(ETH)Kč39,213.93
  • tetherTether(USDT)Kč21.46
  • binancecoinBNB(BNB)Kč6,803.37
  • usd-coinUSD Coin(USDC)Kč21.43
  • rippleXRP(XRP)Kč11.39
  • cardanoCardano(ADA)Kč8.71
  • staked-etherLido Staked Ether(STETH)Kč39,114.48
  • dogecoinDogecoin(DOGE)Kč1.62
  • matic-networkPolygon(MATIC)Kč23.79
  • solanaSolana(SOL)Kč447.11
  • polkadotPolkadot(DOT)Kč135.68
  • binance-usdBinance USD(BUSD)Kč21.43
  • litecoinLitecoin(LTC)Kč1,918.77
  • shiba-inuShiba Inu(SHIB)Kč0.000236
  • tronTRON(TRX)Kč1.42
  • AlexAlex(ALEX)Kč1.47
  • avalanche-2Avalanche(AVAX)Kč375.52
  • daiDai(DAI)Kč21.43
  • Power CashPower Cash(PRCH)Kč0.364914
  • LADZLADZ(LADZ)Kč1.41
  • uniswapUniswap(UNI)Kč129.68
  • wrapped-bitcoinWrapped Bitcoin(WBTC)Kč607,996.84
  • chainlinkChainlink(LINK)Kč162.68
  • RareRare(RARE)Kč0.99
  • cosmosCosmos Hub(ATOM)Kč242.42
  • leo-tokenLEO Token(LEO)Kč74.38
  • ToncoinToncoin(TON)Kč45.44
  • stellarStellar(XLM)Kč2.34
  • ethereum-classicEthereum Classic(ETC)Kč440.47
  • moneroMonero(XMR)Kč3,364.49
  • BitTorrentBitTorrent(BTT)Kč0.059136
  • okbOKB(OKB)Kč898.73
  • Aerarium FiAerarium Fi(AERA)Kč153.25
  • bitcoin-cashBitcoin Cash(BCH)Kč2,647.96
  • filecoinFilecoin(FIL)Kč121.75
  • hedera-hashgraphHedera(HBAR)Kč1.54
  • lido-daoLido DAO(LDO)Kč52.94
  • bittorrent-oldBitTorrent [OLD](BTTOLD)Kč0.025292
  • AptosAptos(APT)Kč243.06
  • true-usdTrueUSD(TUSD)Kč21.43
  • quant-networkQuant(QNT)Kč2,701.97
  • ArbitrumArbitrum(ARB)Kč29.36
  • crypto-com-chainCronos(CRO)Kč1.48
  • nearNEAR Protocol(NEAR)Kč42.65
  • vechainVeChain(VET)Kč0.50
  • algorandAlgorand(ALGO)Kč4.87
  • internet-computerInternet Computer(ICP)Kč112.74
  • apecoinApeCoin(APE)Kč89.17
  • fantomFantom(FTM)Kč10.23
  • eosEOS(EOS)Kč25.51
  • Humans.aiHumans.ai(HEART)Kč0.56
  • the-graphThe Graph(GRT)Kč3.12
  • blockstackStacks(STX)Kč19.72
  • the-sandboxThe Sandbox(SAND)Kč13.46
  • elrond-erd-2MultiversX(EGLD)Kč916.09
  • decentralandDecentraland(MANA)Kč12.56
  • aaveAave(AAVE)Kč1,579.47
  • fraxFrax(FRAX)Kč21.40
  • tezosTezos(XTZ)Kč24.22
  • theta-tokenTheta Network(THETA)Kč22.10
  • immutable-xImmutableX(IMX)Kč24.22
  • flowFlow(FLOW)Kč20.99
  • EdgecoinEdgecoin(EDGT)Kč21.48
  • axie-infinityAxie Infinity(AXS)Kč178.12
  • neoNEO(NEO)Kč268.78
  • conflux-tokenConflux(CFX)Kč8.82
  • rocket-poolRocket Pool(RPL)Kč947.17
  • kucoin-sharesKuCoin(KCS)Kč177.26
  • havvenSynthetix Network(SNX)Kč53.16
  • WhiteBIT TokenWhiteBIT Token(WBT)Kč114.24
  • paxos-standardPax Dollar(USDP)Kč21.43
  • BitDAOBitDAO(BIT)Kč11.31
  • terra-lunaTerra Luna Classic(LUNC)Kč0.002658
  • gatechain-tokenGate(GT)Kč110.60
  • curve-dao-tokenCurve DAO(CRV)Kč20.20
  • optimismOptimism(OP)Kč48.87
  • usddUSDD(USDD)Kč21.22
  • klay-tokenKlaytn(KLAY)Kč4.88
  • bitcoin-cash-svBitcoin SV(BSV)Kč769.48
  • pancakeswap-tokenPancakeSwap(CAKE)Kč79.52
  • mina-protocolMina Protocol(MINA)Kč16.35
  • gmxGMX(GMX)Kč1,623.84
  • sapphireSapphire(SAPP)Kč15.26
  • dashDash(DASH)Kč1,224.31
  • chilizChiliz(CHZ)Kč2.54
  • frax-shareFrax Share(FXS)Kč188.40
  • CloutContractsCloutContracts(CCS)Kč1,128.93
  • makerMaker(MKR)Kč14,699.22
  • ecasheCash(XEC)Kč0.000664
  • bittorrentBitTorrent(BTT)Kč0.000021
  • iotaIOTA(MIOTA)Kč4.59
  • huobi-tokenHuobi(HT)Kč78.23
  • xdce-crowd-saleXDC Network(XDC)Kč0.87
  • Bitget TokenBitget Token(BGB)Kč8.55

Copyright © 2021 Tadyjeto.cz. info@pixelfota.cz

Powered by PressBook Blog WordPress theme

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie NastaveníSouhlasím
Manage consent

Přehled ochrany osobních údajů

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDélkaPopis
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
ULOŽIT A PŘIJMOUT